Friday, January 13, 2012

Syukur

Pada awal tahun begini, saya yang telah dilantik sebagai guru kelas 5A (menggantikan seorang guru yang bersalin) sedang giat mengisi buku kedatangan pelajar. Semua maklumat terkini pelajar perlu dilengkapkan seperti nama, alamat, nama bapa, no telefon, pekerjaan bapa dan gaji.

Hari ini, saya bertanyakan pelajar tentang pekerjaan bapa dan gaji. Saya kira pekerjaan dan gaji seseorang adalah agak peribadi maka saya panggil seorang demi seorang ke meja guru, supaya rakan lain tidak mendengar perbualan kami.

Setelah selesai bertanyakan kepada pelajar 5A yang 19 orang kesemuanya, saya berasa amat bersyukur atas banyak perkara. Pernahkah kita bersyukur dibesarkan oleh kedua-dua ibu DAN bapa atau pernahkah kita bersyukur yang anak-anak kita dibesarkan oleh kita DAN suami sedangkan ada antara pelajar saya hanya dibesarkan oleh ibu ATAU bapa sahaja disebabkan oleh faktor penceraian atau kematian salah seorang ibu ATAU bapa. Lebih menyedihkan, ada yang terpaksa tinggal bersama nenek, ibu saudara atau kakak disebabkan oleh ibu dan bapa bekerja di luar daripada Ipoh.

Pernahkah kita bersyukur dengan gaji yang kita terima setiap bulan? Atau kita asyik mengeluh tidak cukup wang setiap bulan sedangkan ada antara bapa kepada pelajar saya yang tidak bekerja dan tidak mempunyai gaji. Bapa kepada sebilangan pelajar pula hanya berpendapatan dalam lingkungan rm1000. Bandingkan gaji anda dengan mereka.

Sedang kita enak menikmati makanan yang lazat, ada antara pelajar saya yang tidak pernah merasa makanan mewah seperti kita. Sedang kita seronok bercuti, ada antara pelajar saya yang tidak pernah keluar dari Ipoh. Sedang kita sibuk hantarkan anak ke kelas tuisyen, ada antara pelajar saya yang terpaksa menolong keluarga bekerja.

Masih tidak BERSYUKUR lagi kah kita??

3 comments:

MommyCT said...

sangat menginsafkan :(

OmbakBaik said...

yup btoii....

amy jadi guru kelas smpi cekgu tu abes pantang ke??ala baru je aritu syiok2 tak jadi guru kelas...

aku buat borang untuk budak kelas suh isi gaji ibubapa n bg slip skali..memang ade yg susah..yang senang ni pulak problem..nk sorok2 gaji parents kononnye supaya dapat biasiswa ataupon ape2 bantuan..haishhh..ade tu dok setaman ngan aku kate gaji bapak die 200 aje..kat umah 3 bijik kete..umah renovate tak berenti..nyampahh..ekceli 200 tu adelah pencen telekom mase join gov dulu..skang kiranye bapak makan 2 gaji... tu la antara yg tak bersyukur...

tapi tak dinafikan..kekadang aku pon terlupa utk sebut ALhamdullilah setiap ape yg kita dapat...moga Allah amponkan dosa aku..SYUKUR pada pemberianNYa

mia said...

@mommyCT: thanx for dropping a comment here ;)

@ilya: jadi guru kelas sampai akhir tahun la nampak nya..