Wednesday, January 4, 2012

Phuket Day 1

On 2/December/2011, me and husband travel to Phuket Thailand for a holiday. The reason why we chose Phuket is because I really love beautiful beaches. I booked the Air-Asia flight ticket on February sebab masa tu Air-Asia sedang buat promotion. Harga yang saya dapat untuk 2 return ticket bersama luggage was around rm500. Pada saya itu dah cukup murah as compare to MAS flight ticket.

One week before the departure date, we make the self check in through the Air-Asia website to get the boarding pass. Kalau check in awal dapat duduk depan memandangkan saya tidak beli seat dan saya hanya bayar untuk satu luggage sahaja that can carry up to 15kg. Antara benda yang saya bawa selain daripada pakaian ialah 6 botol mineral water, ubat-ubatan seperti pil cirit-birit, panadol, ubat tahan muntah dan saya juga membawa makanan ringan. Disebabkan 6 botol air itu, the weight of the luggage exceeded more than 15kg. Kan dah kena bayar lebih..

Kami sampai di LCCT satu jam sebelum penerbangan. Disebabkan kesuntukan masa, maka tak dapatlah kami jalan-jalan di sekitar free tax zone LCCT.

muka teruja si dia sewaktu di LCCT ;)

The journey to Phuket from LCCT took only 1 hour and 15 minutes. Entah kenapa, saya langsung tak berasa tenang di sepanjang penerbangan. I just feel insecure. Rasa macam gayat, macam plane tu nak jatuh ke bawah jer. Dulu-dulu naik flight hingga 12 jam ke London tak pula rasa macam ni. Jadi disepanjang penerbangan tu, saya asyik la berdoa semoga selamat sampai. Paranoid. Adakah kerana terlalu banyak menonton Air Crash Investigation di NGO?? heh.

makanan si dia sewaktu di dalam air-plane.

Kami selamat mendarat di Phuket International Airport pada pukul 1pm waktu tempatan. Beza waktu hanya 1 jam. Malaysia awal sejam dari Phuket. Setelah melalui imigresen check, kami terus mencari agent airport transfer yang telah di tempah online di phuketshuttle.com dengan bayaran 700baht (rm70) sehala ke Patong beach. Perjalanan dari airport ke Patong Beach was about 45 minutes.

We check in at Coconut Village Resort around 3pm dan disambut oleh welcome drink. Jarak dari resort ni ke pantai hanya 5 minit perjalanan dengan berjalan kaki. Memang agak dekat. Sebab tu saya pilih untuk tinggal di sini selain drpd banyak tempat-tempat menarik untuk dilawati di Patong Beach. Selepas je check in, husband kelaparan. Jalan mudah pada waktu tu ialah dengan memakan maggi in cup. Try to find kettle to boil water tapi rupa-rupanya untuk standard room, no kettle is provided. Sadis sungguh. Jadi request jer kt front desk and mereka hantar satu jug air panas.

Petang-petang sket, kami pun berjalan ke pantai disamping mencari-cari kedai yang menjual makanan halal. Sepanjang berjalan-jalan tu, memang agak banyak bertembung dengan anjing which I hate the most. Kata seorang pekerja hotel (muslim), makanan halal banyak di kawasan masjid. So gigih la kami berdua mencari masjid berpandukan direction pekerja hotel tersebut. Dah lenguh berjalan tapi masih belum nampak masjid tapi ternampak ini..

ada tanda HALAL kan.

So our dinner that night was at Dubai Restaurant. The food was okie. Boleh pilih untuk makan makanan Arab or Makanan Thai and even western pun ada ;) Selepas makan-makan, sambung jalan-jalan di Bangla Road kerana waktu malam di sana adalah sangat meriah. Disamping tu, kami nak cari package Island Hoping untuk keesokan harinya.

night life in bangla road.

Memang sangat meriah waktu malam di sepanjang Patong Beach. Ada banyak bar, pub and night club yang of coz kami tak masuk. Ada pilihan untuk menonton carbaret show seperti di atas, ping ping show (free show 18sx), Muay thai dan banyak lagi. Semua tu agak tak sesuai la untuk kami yang muslim ni. Jadi kami jalan-jalan sambil tengok orang dan barang-barang..

Sebelum kembali ke resort, sempat lah kami book package Island Hoping for the next day. Dan sudah dibayar deposit 300baht. Tapi sebagai manusia kita hanya merancang kerana malam pertama tu, husband mula cirit-birit..

will be continue in Phuket Day 2..

p/s: tak banyak gambar kita dapat tunjuk sebab kita malu-malu kucing. hakhak.