Thursday, April 15, 2010

DIET

Sempena our BIG BIG day nnt, saya sedang giat berusaha menurunkan berat badan. Misi nya bermula minggu lepas hari isnin. Setelah terbaca sebuah blog remaja tingkatan 5 menurunkan berat badan dgn menggunakan Atkin's diet iaitu diet karbohidrat. Sila bertanya kan pada encik google ye ttg Atkin's diet ni.

Tapi secara keseluruhan nya, orang yang mengamalkan Atkins diet tidak boleh mengambil direct carbs selama dalam proses induction iaitu selama 2 minggu atau lebih. Bila bercakap ttg carbs bnda pertama yang kita akan fikirkan ialah nasi. nasi. nasi. nasi ;p Sebenarnya bukan setakat nasi tp mee, spaghetti, kuewtiow, laksa, bihun, roti, biskut, cake, kuih muih bertepung dan lain2 semuanya dilarang semasa mengamalkan diet ini. Carbs yang dibenarkan sehari hanyalah 20g through vegetables or ikan, daging, telur and ayam. Jadi mmg dh jadi satu keje la pulak kan, everytime nak mkn kena tgk dulu jumlah carbs per serving..

So far,saya telah berjaya utk tidak memakan cabs selama 11 hari termasuk hari ini. YEAY!! macam mana saya berjaya melakukan nya?? hahaha.. itu pun kelakar juga sbb saya seorang pemakan nasi yang tegar, tp semenjak berat badan sy naik hampir 4kg, telah membuatkan sy freaking out u ols.. so secara paksa, saya memaksa diri utk berhenti memakan carbs dan mencuba Atkin's diet ini. Hasilnya, berat turun 2kg dalam masa 5 hari (menunjuk konon). hehehee..

Saya tidak lah aim banyak pun, cuma mengharap dapat mencapai berat badan ideal iaitu 50.4kg. Tapi kalau nak turun hingga 45kg pun apa salah nyer..kan? Sila jangan konpius yer, sbb saya bukan lah kategori OBES, bmi (body mass index) saya masih dalam category normal, just that I want to look good on my BIG bIG day. Sekali seumr hidup la kata kan..

Semoga masih dapat bertahan hingga ke hari perkahwinan =) Saya hanya x dapat tahan sbb xdpt minum ais dan minuman bergula. sengsara nya i!!

2 comments:

zarin said...

go miya go..kak ina support dari belakang kihkih..eh, kak ina pun tgh lawan tk nk minum ais ni..last week puasa dah kantoi tp start balik kihkih

OmbakBaik said...

yes i support u darling...
amy ..memang kita akan sanggop buat ape saje utk kelihatan memuaskan ati kita mase hari kawen..selamat menurunkan berat badan :D