Wednesday, October 22, 2008

HISTORY~yang sering kite lupakan

salam.. hari yang menggembirakan.. gembira tanpa sebab. diakui, saya mmg mempunyai masalah jiwa/emosi yang serius. kadang-kadang gembira, sedey, marah, x tentu arah dan macam2 mood lg yang variasi. sumernya x boleh dijangka kan.. mengikut perubahan angin barat daya kot. hehee..

so, arini jom kite mengenal sejarah. agak BORINGGGG..kan? tapi..ada sesuatu yang menarik ttg sejarah pertabalan sultan negeri perak yang ramai x tahu.. emm, actually saya mmg suka sejarah berbanding geography masa kt skolah dulu. tapi apa yang saya nak kongsikan ni bkn lah dari sejarah yang kite blajar kat skolah dulu tp melalui research yang dibuat oleh one of my uncle.

di negeri perak ada beberapa stage masa pertabalan sultan antaranya ialah istiadat pertabalan jin yang hanya ada di negeri perak. jika nak baca lebih lanjut, bolehlah layari http://www.geocities.com/aizaris/tabaljin2
menurut apa yg uncle saya cerita, adat pertabalan ni merujuk kpd sejarah yg berlaku di zaman dulu kala. di mana ketika melaka dijajah oleh british, raja pada masa tersebut melarikan diri ke johor dan kemudian ke indonesia. ketika di Indonesia raja tersebut memperolehi 2 org putera. salah seorang nya kembali ke tanah melayu dan secara tepat lg ke negeri perak. semasa dlm perjalanan untuk memasuki negeri perak melalui jln air, berlaku lah ribut dan kapal baginda tidak dapat meneruskan perjalanan utk memasuki negeri perak. pada masa tersebut lah wujud jin dan mengarahkan baginda menjatuhkan mahkota baginda ke dlm air lalu jin tersebut menolong baginda memasuki negeri perak. disebabkan oleh peristiwa ini lah, negeri perak tiada tengku mahkota kerana kemungkinan tengku mahkota negeri perak ialah jin tersebut.. emm.. boleh percaya ke eh?

i told one of my sister's friend about this. he is perakian. dia bleh uat lawak lak. dia cakap negeri perak xde tengku mahkota sbb orang perak sebut tengku mahkota ialah tengku mahkot* so paham2 sndri lah yer..

6 comments:

luqiz said...

mahkotuuuuuuutttt... HAHAHAHA

Anonymous said...

heard that stori masa zaman setori (zaman setori = zaman di suatu hari, bak kata tok)...

tok yg citer...tp i couldnt verify aa citer ni golongan dongeng or mitos or etc...sbb tok dah xde...al-fatihah.

JEFRIZAL said...

gila arrr cerita sejarah tu....hahaha...welkam to blogger area....kero...watch out!!! hahah

arielasso said...

arielasso was here! baru nak jinak2 ye..hehe...kata org ade blog ni jiwang...kamu tu br nak jiwang ker?hehehe kesian nuar..dh nuar jum lepak teh tarik NZ

Anonymous said...

hmmm, lepas ni sy nk tau sejarah ipoh pulak ye..

Anonymous said...

Sis, citer ni pun nak masuk dalam blog ke? Huh! Semangat jati malaya betul! Buat penat aku baca jerk! Dah sepoloh kali dengar dia dok citer kat ngumah! Hahahaha!