Oh. Husband kita ada di Ipoh sepanjang minggu ni.
Perlu bekerja disebelah malam (work from home), ikut masa US.
Emm.. perasaan nya sama macam duduk berjauhan.
Sebab si dia tu sibuk sangat.
Siang siapkan kerja dan sebelah malam conference call dengan orang-orang US dan Brazil tu..
Bila husband bekerja, si isteri terkulat-kulat seorang.
Tapi tak perlu kot nak complaint banyak-banyak.
Tugas suami untuk bekerja mencari nafkah.
Tugas isteri pula ialah tolong HABIS kan duit suami??
Yes? No?
hahaha.
Wednesday, January 18, 2012
Phuket Day 2
Emm.. Rasa nya saya perlu segera selesaikan posting tentang Phuket supaya tidak rasa seperti ada benda yang bertangguh..
So as I mention in Phuket Day 1, my husband diserang diarrhea/ cirit-birit pada malam yang pertama. Walau telah makan pil Chi Kit Teck Aun dan minum mineral water dengan banyaknya, husband masih kerap berulang alik ke tandas. Jadi kami merasakan bahawa untuk tour island pada hari kedua adalah agak tidak sesuai.
Selepas subuh, saya call the island tour agency to cancel my booking tapi wang pendahuluan sebanyak 300baht tidak dikembalikan. That morning, kami breakfast di hotel. Antara pilihan makanan yang boleh dimakan oleh muslim are cereal & milk, juices, salad, pancake, bread & spread and vege with butter rice. Selepas itu kami rehat-rehat sahaja di bilik melayan cirit-birit en.husband.
Memandangkan makanan di hotel kebanyakkan nya adalah tidak halal, we rent a motorcycle untuk memudahkan pergerakan mencari makanan halal. Menyewa motor adalah lebih murah iaitu 250baht sehari berbanding menaiki tut tut yang dikenakan bayaran 200baht sehala. Minyak motor telah diisi penuh dan kami perlu pulangkan motor keesokkan harinya degan full tank juga. If any accident happen, penyewa perlu menanggung segala kos kerosakkan.
Rasa romantik pulak naik motor berdua-duaan begini ;)
In the afternoon, setelah keadaan en.husband agak terkawal, we decided to go to Phuket Safari. Kami dapatkan brochure dan maklumat at resort reception desk. There's 3 pick up time daily. Samada sebelah pagi at 8.30am, afternoon at 12.30pm and 2.30pm. So we opted for 2.30pm. Bayaran untuk Phuket Safari bergantung kepada package. Kami pilih Safari Tour package A that include Elephant Trekking, Elephant show, Snakes Show and Monkey Show. Bayaran yang dikenakan ialah 1400baht/2 person. Bayaran termasuk pengangkutan pergi dan balik ke resort.
So, jom layan gambar ketika di Phuket Safari..
Bapak monkey sedang push up. hahaha. Sejurus selepas saya snap gambar bapak monkey ni, dia cuba terkam saya. Nasib baik tuan monkey pegang kuat rantai nya. Terkujat I.
Monkey kecik ni agak manja. Suka pegang-pegang orang..
Introducing Miss Marina, baby elephant. When the music is on, kepala Miss Marina pun terangguk-angguk ikut rentak lagu. Sangat comel.
Selain daripada menari ikut rentak lagu, Miss Marina ni pandai massage belakang manusia. In that picture, husband tengah di massage menggunakan belalai..
This is snake show. Dislike. Sebab saya sangatlah takut dengan ULAR..
Yang terakhir sekali, baru lah elephant trekking. Paranoid lagi. Takut terjatuh daripada gajah dan patah riuk. huh.
One thing yang saya perasan di Phuket, the really like to ask for money tips. Lepas satu-satu show, mesti mereka akan minta penonton derma sedikit tips.
Husband still not fully recover from diarrhea during day 2. Time balik dari Phuket Safari in the evening, hujan turun renyai-renyai. Kami terserempak dengan satu accident. Seorang pelancong berbangsa Inggeris yang menunggang motosikal tergelincir dan terjatuh dari motor nya..
Later that night, badan husband tetiba jer panas, dehydrated. Pil Chi Kit Teck Aun tak berikan kesan pada husband, masih lagi cirit birit dan muntah. Saya tanya pada front desk the nearest clinic tapi semua klinik di Patong Beach tutup around 6pm. Tak banyak pun private clinic, yang banyak di sana ialah farmasi. They suggested us to go to Patong Hospital. Dalam hujan renyai-renyai dengan menaiki motosikal, kami ke Patong Hospital. Tak pasal-pasal jer experience ke hospital di negara orang kan..
Hasil daripada Patong Hospital dan di charge 600baht sahaja. Selepas makan antibiotic, barulah reda cirit birit laki ku. hee..
That is all for Phuket Day 2. Will be continue..
So as I mention in Phuket Day 1, my husband diserang diarrhea/ cirit-birit pada malam yang pertama. Walau telah makan pil Chi Kit Teck Aun dan minum mineral water dengan banyaknya, husband masih kerap berulang alik ke tandas. Jadi kami merasakan bahawa untuk tour island pada hari kedua adalah agak tidak sesuai.
Selepas subuh, saya call the island tour agency to cancel my booking tapi wang pendahuluan sebanyak 300baht tidak dikembalikan. That morning, kami breakfast di hotel. Antara pilihan makanan yang boleh dimakan oleh muslim are cereal & milk, juices, salad, pancake, bread & spread and vege with butter rice. Selepas itu kami rehat-rehat sahaja di bilik melayan cirit-birit en.husband.
Memandangkan makanan di hotel kebanyakkan nya adalah tidak halal, we rent a motorcycle untuk memudahkan pergerakan mencari makanan halal. Menyewa motor adalah lebih murah iaitu 250baht sehari berbanding menaiki tut tut yang dikenakan bayaran 200baht sehala. Minyak motor telah diisi penuh dan kami perlu pulangkan motor keesokkan harinya degan full tank juga. If any accident happen, penyewa perlu menanggung segala kos kerosakkan.
Rasa romantik pulak naik motor berdua-duaan begini ;)
In the afternoon, setelah keadaan en.husband agak terkawal, we decided to go to Phuket Safari. Kami dapatkan brochure dan maklumat at resort reception desk. There's 3 pick up time daily. Samada sebelah pagi at 8.30am, afternoon at 12.30pm and 2.30pm. So we opted for 2.30pm. Bayaran untuk Phuket Safari bergantung kepada package. Kami pilih Safari Tour package A that include Elephant Trekking, Elephant show, Snakes Show and Monkey Show. Bayaran yang dikenakan ialah 1400baht/2 person. Bayaran termasuk pengangkutan pergi dan balik ke resort.
So, jom layan gambar ketika di Phuket Safari..
Bapak monkey sedang push up. hahaha. Sejurus selepas saya snap gambar bapak monkey ni, dia cuba terkam saya. Nasib baik tuan monkey pegang kuat rantai nya. Terkujat I.
Monkey kecik ni agak manja. Suka pegang-pegang orang..
Introducing Miss Marina, baby elephant. When the music is on, kepala Miss Marina pun terangguk-angguk ikut rentak lagu. Sangat comel.
Selain daripada menari ikut rentak lagu, Miss Marina ni pandai massage belakang manusia. In that picture, husband tengah di massage menggunakan belalai..
This is snake show. Dislike. Sebab saya sangatlah takut dengan ULAR..
Yang terakhir sekali, baru lah elephant trekking. Paranoid lagi. Takut terjatuh daripada gajah dan patah riuk. huh.
One thing yang saya perasan di Phuket, the really like to ask for money tips. Lepas satu-satu show, mesti mereka akan minta penonton derma sedikit tips.
Husband still not fully recover from diarrhea during day 2. Time balik dari Phuket Safari in the evening, hujan turun renyai-renyai. Kami terserempak dengan satu accident. Seorang pelancong berbangsa Inggeris yang menunggang motosikal tergelincir dan terjatuh dari motor nya..
Later that night, badan husband tetiba jer panas, dehydrated. Pil Chi Kit Teck Aun tak berikan kesan pada husband, masih lagi cirit birit dan muntah. Saya tanya pada front desk the nearest clinic tapi semua klinik di Patong Beach tutup around 6pm. Tak banyak pun private clinic, yang banyak di sana ialah farmasi. They suggested us to go to Patong Hospital. Dalam hujan renyai-renyai dengan menaiki motosikal, kami ke Patong Hospital. Tak pasal-pasal jer experience ke hospital di negara orang kan..
Hasil daripada Patong Hospital dan di charge 600baht sahaja. Selepas makan antibiotic, barulah reda cirit birit laki ku. hee..
That is all for Phuket Day 2. Will be continue..
Monday, January 16, 2012
my Monday.
Today is a busy day for me. Right after work, me and husband rush to the veterinary because Eduardo fell from our third floor apartment once again. This time his injury is quite bad. He couldn't raise up the back part of his body. He still manages to walk but walking like a dwarf. Could you imagine that..?
Our poor Eduardo. Walau pun dalam keadaan sakit begitu, masih mampu mengiau kuat bila terbau kucing betina yang lalu berhampiran.. Our poor Eduardo, bila selalu disalah erti kan sebagai garang. Sanggup muka comel begitu dikatakan garang ;p
After the visit to the veterinary, it's my turn to go for a second check up after the laparoscopic surgery at Pantai Hospital Ipoh. Alhamdulillah, selepas di scan oleh Dr. Jayabalan there's no more cyst on my ovaries. The next step that Dr. Jayabalan suggested us is to x-tray the womb on March before continue with IUI.
I've been injected with LH hormone immediately after the laparoscopic surgery to stop my menstrual for three month. Meaning I'll be having back my menstrual on March, just then I will continue with the x-tray and IUI. There are few symptom happen to me after the injection of the LH hormone seperti sentiasa rasa panas.. Panas yang berpeluh-peluh. Even dalam aircond pun boleh berpeluh sometimes. And I think I've been quite emotional. Walaupun sebenarnya without the injection of LH hormone pun saya selalu emosi. hahaha.
Later after the appointment, on the way back home, I have things in mind.. I feel scared.. The 'what if..' question keep on coming to my mind. What if the IUI do not succesS? What if the cyst reoccur? I keep on telling myself, I shouldn't be afraid because I know this is just a temporary world. This life is just like a scene in a drama or film. Hidup di dunia ni hanya sebagai persediaan untuk di akhirat nanti. So I shouldnt be worry..
but I couldn't stop from the tears coming down on my cheeks. I feel relief when I realize that he was holding my hand and the word 'I love you' coming out from his mouth..
Our poor Eduardo. Walau pun dalam keadaan sakit begitu, masih mampu mengiau kuat bila terbau kucing betina yang lalu berhampiran.. Our poor Eduardo, bila selalu disalah erti kan sebagai garang. Sanggup muka comel begitu dikatakan garang ;p
After the visit to the veterinary, it's my turn to go for a second check up after the laparoscopic surgery at Pantai Hospital Ipoh. Alhamdulillah, selepas di scan oleh Dr. Jayabalan there's no more cyst on my ovaries. The next step that Dr. Jayabalan suggested us is to x-tray the womb on March before continue with IUI.
I've been injected with LH hormone immediately after the laparoscopic surgery to stop my menstrual for three month. Meaning I'll be having back my menstrual on March, just then I will continue with the x-tray and IUI. There are few symptom happen to me after the injection of the LH hormone seperti sentiasa rasa panas.. Panas yang berpeluh-peluh. Even dalam aircond pun boleh berpeluh sometimes. And I think I've been quite emotional. Walaupun sebenarnya without the injection of LH hormone pun saya selalu emosi. hahaha.
Later after the appointment, on the way back home, I have things in mind.. I feel scared.. The 'what if..' question keep on coming to my mind. What if the IUI do not succesS? What if the cyst reoccur? I keep on telling myself, I shouldn't be afraid because I know this is just a temporary world. This life is just like a scene in a drama or film. Hidup di dunia ni hanya sebagai persediaan untuk di akhirat nanti. So I shouldnt be worry..
but I couldn't stop from the tears coming down on my cheeks. I feel relief when I realize that he was holding my hand and the word 'I love you' coming out from his mouth..
Friday, January 13, 2012
Syukur
Pada awal tahun begini, saya yang telah dilantik sebagai guru kelas 5A (menggantikan seorang guru yang bersalin) sedang giat mengisi buku kedatangan pelajar. Semua maklumat terkini pelajar perlu dilengkapkan seperti nama, alamat, nama bapa, no telefon, pekerjaan bapa dan gaji.
Hari ini, saya bertanyakan pelajar tentang pekerjaan bapa dan gaji. Saya kira pekerjaan dan gaji seseorang adalah agak peribadi maka saya panggil seorang demi seorang ke meja guru, supaya rakan lain tidak mendengar perbualan kami.
Setelah selesai bertanyakan kepada pelajar 5A yang 19 orang kesemuanya, saya berasa amat bersyukur atas banyak perkara. Pernahkah kita bersyukur dibesarkan oleh kedua-dua ibu DAN bapa atau pernahkah kita bersyukur yang anak-anak kita dibesarkan oleh kita DAN suami sedangkan ada antara pelajar saya hanya dibesarkan oleh ibu ATAU bapa sahaja disebabkan oleh faktor penceraian atau kematian salah seorang ibu ATAU bapa. Lebih menyedihkan, ada yang terpaksa tinggal bersama nenek, ibu saudara atau kakak disebabkan oleh ibu dan bapa bekerja di luar daripada Ipoh.
Pernahkah kita bersyukur dengan gaji yang kita terima setiap bulan? Atau kita asyik mengeluh tidak cukup wang setiap bulan sedangkan ada antara bapa kepada pelajar saya yang tidak bekerja dan tidak mempunyai gaji. Bapa kepada sebilangan pelajar pula hanya berpendapatan dalam lingkungan rm1000. Bandingkan gaji anda dengan mereka.
Sedang kita enak menikmati makanan yang lazat, ada antara pelajar saya yang tidak pernah merasa makanan mewah seperti kita. Sedang kita seronok bercuti, ada antara pelajar saya yang tidak pernah keluar dari Ipoh. Sedang kita sibuk hantarkan anak ke kelas tuisyen, ada antara pelajar saya yang terpaksa menolong keluarga bekerja.
Masih tidak BERSYUKUR lagi kah kita??
Hari ini, saya bertanyakan pelajar tentang pekerjaan bapa dan gaji. Saya kira pekerjaan dan gaji seseorang adalah agak peribadi maka saya panggil seorang demi seorang ke meja guru, supaya rakan lain tidak mendengar perbualan kami.
Setelah selesai bertanyakan kepada pelajar 5A yang 19 orang kesemuanya, saya berasa amat bersyukur atas banyak perkara. Pernahkah kita bersyukur dibesarkan oleh kedua-dua ibu DAN bapa atau pernahkah kita bersyukur yang anak-anak kita dibesarkan oleh kita DAN suami sedangkan ada antara pelajar saya hanya dibesarkan oleh ibu ATAU bapa sahaja disebabkan oleh faktor penceraian atau kematian salah seorang ibu ATAU bapa. Lebih menyedihkan, ada yang terpaksa tinggal bersama nenek, ibu saudara atau kakak disebabkan oleh ibu dan bapa bekerja di luar daripada Ipoh.
Pernahkah kita bersyukur dengan gaji yang kita terima setiap bulan? Atau kita asyik mengeluh tidak cukup wang setiap bulan sedangkan ada antara bapa kepada pelajar saya yang tidak bekerja dan tidak mempunyai gaji. Bapa kepada sebilangan pelajar pula hanya berpendapatan dalam lingkungan rm1000. Bandingkan gaji anda dengan mereka.
Sedang kita enak menikmati makanan yang lazat, ada antara pelajar saya yang tidak pernah merasa makanan mewah seperti kita. Sedang kita seronok bercuti, ada antara pelajar saya yang tidak pernah keluar dari Ipoh. Sedang kita sibuk hantarkan anak ke kelas tuisyen, ada antara pelajar saya yang terpaksa menolong keluarga bekerja.
Masih tidak BERSYUKUR lagi kah kita??
Thursday, January 12, 2012
mendung
Rasa moody.
Rasa gloomy.
Rasa sedih.
Rasa merajuk.
Menjeruk rasa.
Hari ni hari yang tidak BEST untuk saya.
No specific reason.
Hormone kot..
Penat.
Penat. Penat sangat.
Tak baik mengeluh kan.
Mencari rezeki tu dapat pahala kan?
Ya Allah ampunkan aku kerana tidak bersyukur..
Nak menangis sangat.
Sudah hujan lebat dalam hati.
bye.
Rasa gloomy.
Rasa sedih.
Rasa merajuk.
Menjeruk rasa.
Hari ni hari yang tidak BEST untuk saya.
No specific reason.
Hormone kot..
Penat.
Penat. Penat sangat.
Tak baik mengeluh kan.
Mencari rezeki tu dapat pahala kan?
Ya Allah ampunkan aku kerana tidak bersyukur..
Nak menangis sangat.
Sudah hujan lebat dalam hati.
bye.
Subscribe to:
Posts (Atom)



